17 februari 2010

Grootouders maken kleinkinderen dik

AMSTERDAM - Koekjes, chips of patat. Grootouders verwennen hun kleinkinderen veel te veel. Hierdoor hebben zij veel meer kans (33%) om overgewicht te krijgen.

Wanneer de kinderen bij hun grootouders verblijven terwijl mama en papa aan het werk zijn lopen zij meer kans op obesitas. Deze kans stijgt maar liefst met één derde. Dit blijkt uit een Brits onderzoek.
Carrière
De studie onder 12.000 driejarigen toont aan dat kinderen die overdag vaak bij hun grootouders zijn veel meer kans maken om obesitas te krijgen. Daarentegen hebben degenen die naar de crèche gaan niet meer kans om obees te worden, dan die peuters waarvan de moeder of vader overdag voor hen zorgt.
De kans is op obesitas is groter naar mate de ouders hoogopgeleid zijn en een goede carrière hebben.
Minder actief
Grootouders serveren vooral vetter voedsel en doen minder actieve dingen met hun kleinkinderen. Daarom zouden grootouders beter geïnformeerd moeten worden over gezonde eetgewoonten en sport.

Ik zie dit thuis gebeuren. Als mijn ouders een dag voor mijn neefje moeten zorgen wordt hij helemaal verwend. Als hij iets wil krijgt hij dat ook. Zelf vind ik dit niet juist en ik spreek mijn ouders er wel op aan. Wat vinden jullie ervan? Zien jullie dit terug bij jullie neefjes/nichtjes? Spreken jullie er thuis wel eens over? Geef je mening!

Bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/6035742/__Grootouders_maken_kleinkinderen_dik__.html?p=13,1

1 opmerking:

Melanie Smits zei

Hee Bahar

Ik zie dit ook wel terug bij mijn tante. Afgelopen weekend was me moeder jarig en mijn tante was met haar kleindochter op visite. Mijn tante gaf haar kleindochter steeds de slagroom van de taart. En als ik bij mijn tante op visite ben en haar kleindochter is er ook, dan krijgt ze ook alles wat ze wil. Ik vind dit ook niet goed.