17 februari 2010

Hoe kun je hygiënisch je boterhammen smeren?

AMSTERDAM - Hygiëne in de keuken is héél belangrijk. Bacteriën en schimmels hebben hier een goede voedingsbodem en voedselvergiftigingen in milde of ernstigere vormen komen steeds vaker voor. Iedereen is zich ondertussen redelijk bewust van het verspreiden hiervan via het vaatdoekje. Maar veel mensen zijn zich er niet van bewust dat deze zich ook via het eetgerei verspreiden.

Bij het smeren van de boterhammen, gaan de messen via de boter in de smeerkaas, jam en pastapotten. Restjes van de smeerkaas of broodkruimels, komen in de pastapot die buiten de koeling bewaard wordt en de hierin aanwezige schimmels en bacteriën kunnen zich dan snel gaan vermenigvuldigen.
Tubes
Kindermerk Fred&Ed heeft de oplossing gevonden, door broodbeleg (zoals pasta, jam en smeerkaas) in tubes te verpakken. Het broodbeleg wordt uit de tube geknepen en komt dan pas in contact met de messen of het brood, waardoor het beleg in de tube niet besmet wordt. Bovendien zorgt dit voor betere hygiëne én minder geklieder in de keuken.

Hoe was de hygiene bij jullie op stages? Gebruikten jullie tubes of gewone pasta, jampotten? En hoe vonden jullie het?

Bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/acties/6044802/__Hoe_kun_je_hyginisch_je_boterhammen_smeren___.html?p=10,1

2 opmerkingen:

Melanie Smits zei

Ik zat afgelopen stage op de baby groep, daar aten de kinderen alleen smeerworst en smeer kaas. Wij hadden elke keer gewoon 3 messen. 1 voor de boter, 1 voor de smeerworst en 1 voor de smeerkaas.
Ik vond dit altijd wel handig, want er waren ook kinderen die geen smeerworst mochten hebben en zo voorkom je dat er smeerworst aan het mes zit. Ik vond dit opzich wel een goede manier, maar in de peutergroepen heb je meer beleg en werkt dit denk ik niet. Dan zijn tubes wel heel handig.

-Bahar Yilanci- zei

Bij mijn stages had elk leidster een eigen mes, met deze messen smeerden ze gewoon voor elk kind ook voor kinderen die geen smeerworst mochten. Dit vind ik niet goed maar ik vind het erg goed hoe ze het bij jullie op stage deden Melanie.